Noticias y Actualidad

Home Noticias-listado Entrevista a Germán Muñoz, responsable del Servei de Fisioteràpia de Creu Blanca: “Hauríem de dedicar una hora al dia a fer exercici”

Entrevista a Germán Muñoz, responsable del Servei de Fisioteràpia de Creu Blanca: “Hauríem de dedicar una hora al dia a fer exercici”

Dijous, 2 Abril, 2020 Comentarios

Hem parlat amb Germán Muñoz, responsable del Servei de Fisioterapia de Creu Blanca

Com realitzar estiraments i exercicis a casa per a suportar el confinament obligat al qual estem sotmesos durant aquests dies.

Molta gent haurà de quedar-se a casa fins al cap de Setmana Santa. Aquest temps, sumat a la setmana i mitja de confinament que ja portem, com afecta al nostre cos?

La falta d'exercici físic, o el sedentarisme en general, afecta al nostre cos d'una forma generalitzada, no sols a nivell del sistema múscul-esquelètic, sinó també a nivell psíquic i funcional de la fisiologia en general. Les capacitats físiques del cos disminueixen quan no mantenim una activitat mínima d'aquest, perd qualitat, força i resistència per la falta de treball dels músculs, ossos i articulacions. Així mateix alenteix el metabolisme, es perden fibres musculars, disminueix la capacitat cardio-respiratòria empitjorant la circulació... Assumim llavors, que la falta d'exercici, de manera habitual, provoca un envelliment prematur del cos.

Així que és necessari romandre actius ja que l'exercici físic moderat prevé tot l'anteriorment citat i millora el sistema immune, per la qual cosa aquest ens faria més forts en cas de certes malalties infeccioses.

Es poden veure compromesos els nostres músculs per falta d'activitat?

Sens dubte. Una de les conseqüències més significatives de la inactivitat és la pèrdua de la qualitat de contracció de la fibra muscular i la seva conseqüència, l'atròfia. No podem enganyar-nos davant aquest període “curt” de temps de confinament… “Si seran només 3-4 setmanes!”. Existeixen estudis en els quals es demostra que la pèrdua de la capacitat de contracció de la fibra muscular, així com del seu volum, cau un 50% per cada 15 dies d'inactivitat i així exponencialment i de manera consecutiva. Això sí, parlo de casos d'inactivitat total. Però ens podem fer a la idea amb aquest exemple.

No hem d'oblidar que aquest fet és més evident i acusat en persones d'edat avançada que en altres grups de població. Pel que haurem de motivar als nostres majors a moure's més de l'habitual. Un bailecito no és una mala opció.

Dins de la rutina diària quin percentatge de temps hem de dedicar a exercitar el cos?

El mínim i ideal seria una hora al dia. Ben seguida o bé a intervals curts durant l'activitat laboral. D'aquesta forma evitem la fatiga i ens airegem. Així aprenem a diferenciar el temps d'oci i de descans del treball a casa.

La gent jove ho té més fàcil: alguns poden tenir bici estàtica, uns altres es connecten a classes de gimnàstica a través de YouTube… però quins consells pots donar-los a la població que no té accés a cursos online o que no tenen aparells de gimnàstica a casa?

Sí que és cert que abans de la pandèmia ja existien apps d'exercicis, però sens dubte, en l'actualitat, són molt més útils per la situació en la qual estem. Gràcies a elles es pot emportar una pauta i un ordre a l'hora de fer un tipus d'exercici determinat.

Però el no tenir aparells a casa no és una excusa, ja que a casa tenim infinitat de “aparells”. El pal de l'escombra, unes garrafes d'aigua, un quilo d'arròs, una corda de persiana, unes balletas, tovalloles, banquetas, cadires, pilotes… etc. De totes maneres, en el domicili i per a un mateix, l'ideal és treballar amb el propi pes del cos i més, si parlem de persones majors.

Ens podries indicar alguns exercicis bàsics que puguin fer tant nens, com a joves, adults i majors per a no perdre mobilitat?

L'ideal és distribuir-se els exercicis per segments. Per exemple, realitzar estiraments suaus i mobilitzacions de la columna, cervical, dorsal i lumbar. Seguir amb l'extremitat superior i finalitzar per la inferior. Els estiraments seran sempre suaus sense provocar dolor, mantenint la tensió uns 5 segons i relaxar. Les mobilitzacions intentant realitzar tot el rang articular. Amb això aconseguirem mantenir l'arc de mobilitat normal i la tensió muscular idònia.

Els nens s'apunten a tot i realitzaran els exercicis com nosaltres però “a la seva manera”. Un bon truc és proposar-los jocs que els facin moure's.

Germán també ens ha proporcionat uns exercicis pràctics per a exercitar el nostre cos des de casa. Pots descarregar-te els exercicis fent clic en les imagenes d'a continuació. Esperem que us ajudin!

'image' enlace-pdf

'image' enlace-pdf


Comenta esta noticia