Noticias y Actualidad

Home Noticias-listado Entrevista a Mónica Hurtado, psicòloga d'Emergències, especialitzada en Duel i Pèrdues

Entrevista a Mónica Hurtado, psicòloga d'Emergències, especialitzada en Duel i Pèrdues

Divendres, 3 Abril, 2020 Comentarios

“El confinament no és aïllament. És important mantenir el vincle diari amb la xarxa familiar i social”

Estem preparats mentalment per a abordar un confinament de quatre setmanes? Sabem manejar l'ansietat i l'estrès que genera la incertesa d'una situació que està fora del nostre abast?

Per a donar respostes a aquestes i altres preguntes, hem parlat amb Mónica Hurtado, psicòloga d'Emergències, especialitzada en Duel i Pèrdues, que passa consulta a Creu Blanca.

Estem preparats per a un confinament de mes, mes i mig?

No, no ho estem, si parlem en termes generals perquè és una situació sobrevinguda, nova, i que a més, mai haguéssim imaginat que ens tocaria viure.

Si parlem en particular, trobem persones que per la seva manera de ser i els seus hàbits previs a aquesta situació, els costarà poc adaptar-se. Pel que les circumstàncies de cadascun són importants. Algunes persones necessitaven aquesta “aturada”, però per a unes altres, en canvi, l'haver de parar el seu món, afrontar el confinament suposarà la pitjor de les seves experiències.

En tot cas, no és tant si estem preparats per a un confinament. La qüestió real és: estem preparats per a tot el que aquest confinament comporta?

'image'

S'ha de tenir present que estem vivint una situació de DUEL (duel per pèrdua). El confinament i la situació generada ens ha fet perdre condicions de vida particulars, familiars, laborals i socials. I això ve acompanyat de l'aparició d'una sèrie d'emocions (algunes noves per a molts de nosaltres), emocions que haurem de gestionar per a garantir el nostre benestar mental i psicològic.

Les persones tenim la condició de saber-nos adaptar als canvis. Hem canviat moltes vegades de casa, de treball, d'amics, de parella, etc. i ens hem adaptat. Tot és un procés.

Com pot afectar una persona sana un tancament de les característiques que estem vivint?

L'excepcionalitat del moment ens obliga al confinament i això pot provocar l'aparició d'algunes emocions desagradables, així com una gran sensació d'incertesa. Haurem d'aprendre a conviure amb la por, la ràbia, la culpa, la impotència, la tristesa i l'enyorança. I en molts casos amb totes alhora.

Ja hi ha estudis sobre l'impacte psicològic de les pandèmies que ens adverteixen de les conseqüències psicològiques que apareixeran en la població normal i que en molts casos requerirà intervenció psicològica posterior.

Problemes d'ansietat, depressió, un augment de les conductes d'estigmatització i d'evitació que poden generalitzar-se i mantenir-se en el temps, entre altres.

Moltes persones sofriran pèrdues traumàtiques i duels al no haver pogut acompanyar als familiars malalts o realitzar un enterrament.

Pot haver-hi un increment de les conductes addictives i de la violència intrafamiliar i de gènere. I en situacions de custòdies de menors, sabem que en parelles amb conflictes intensos, aquests s'incrementaran a causa de les restriccions adoptades.

Algunes persones majors han quedat exposades a situacions d'aïllament i solitud extrema.

Per no parlar de persones amb patologies cròniques bastant habituals, com la fibromiàlgia, osteoporosi, artritis, diabetis, colesterol, etc. experimentaran un augment del malestar físic a causa de les limitacions de mobilitat.

'image'

A més d'aquests problemes derivats del confinament obligat, la situació de crisi generada entorn del COVID19 comportarà moltes altres problemàtiques a molts de nosaltres. Com el personal sanitari, que experimentarà un estrès agut derivat de la situació laboral a la qual han estat exposats. O els treballadors del sector del proveïment que poden arribar a sentir-se superats per les demandes de l'entorn.

Com pot afectar una persona que de per si mateix és propícia a presentar quadres d'ansietat?

Evidentment aquesta situació farà que s'agreugi la patologia. L'estat d'incertesa i la falta de xarxa social afectaran directament. Tot dependrà també del focus del Trastorn d'Ansietat que ja pateix la persona. Si darrere hi ha fòbies i pors irracionals, aquests canviaran adaptant-se al tema estrella de la crisi, el COVID19. Desenvoluparan por d'infectar-se, a poder morir-se, al fet que la malaltia afecti persones pròximes. Es poden desenvolupar conductes obsessives de desinfecció per a evitar el contagi. I pànic a sortir al carrer. En molts casos la impossibilitat de poder tenir contacte amb el seu psiquiatre o psicòleg/als crearà tal inseguretat que es trobaran més temorosos, més susceptibles. I les aparicions de crisis d'ansietat es faran més freqüents. La medicació actual no els funcionarà, i això encara els farà sentir-se més desprotegits i vulnerables, aspectes que, al seu torn, propiciaran l'aparició de més ansietat.

'image'

Com sabem que estem vivint un quadre d'ansietat i com hem d'actuar per a superar-lo?

Les persones de les quals parlàvem abans, ja coneixedores que és l'ansietat, en viure un quadre ansiós, l'identifiquessin ràpid. Però multitud de persones sanes, sense antecedents previs d'ansietat, donada la magnitud de la crisi que estem vivint, experimentaran símptomes d'ansietat, que no sabran identificar, i que en moltes ocasions deixaran molta preocupació. D'una banda, perquè molts d'aquests símptomes són molt intensos i incapacitants. Per un altre, perquè alguns dels símptomes coincideixen amb la simptomatologia del COVID19 i pot arribar a fer pensar al que els pateix que potser aquest contagiat, augmentant així la seva “psicosi” particular, que es veu també acrescuda per la col·lectiva.

'image'

Els símptomes ansiosos que podem experimentar són:

  • Sensació d'ofec, dificultats per a respirar, sensació de falta d'aire.
  • Ritme respiratori accelerat i superficial.
  • Elevació de la tensió arterial.
  • Sentir-se estressat, més nerviós del normal.
  • Taquicàrdies, sensació que el cor se'ns sortirà del pit, o sentir opressió.
  • Sentir-nos marejats i amb la ment esmussada.
  • Dificultats per a concentrar-nos, estar més despistats del normal i agitats física i mentalment.
  • Sensació de pèrdua de control o del coneixement.
  • Sudoració excessiva.
  • Trastorns digestius o gastrointestinals. Diarrea o nàusees.
  • Tremolors en extremitats, i sensació d'esgarrifances.
  • Rigidesa muscular.
  • Insomni.
  • Pensaments negatius i reiteratius.

A vegades, els símptomes poden ser tan intensos que poden arribar a derivar en una crisi d'ansietat. La persona se sent incapacitada per a continuar fent les tasques que li ocupen, havent-ho de deixar tot per a estirar-se.

'image'

Hi ha moltes tècniques per a poder intentar frenar aquesta simptomatologia, des de tècniques de respiració conscient a tècniques de relaxació i augment de l'autocontrol emocional.

La sobreinformación a la qual estem exposats - televisió, xarxes...- ajuda o augmenten els problemes d'ansietat? S'hauria de limitar?

L'estar exposats a la quantitat d'informació actual és molt negatiu. Es desaconsella estar tot el dia connectat a les notícies de televisió, xarxes socials, internet, etc. Són molt alarmistes i catastrofistes, i la sobreinformación no ens farà estar millor informats, si no que aconseguirà que augmenti el nostre estat d'ansietat i preocupació. Contribueix a la “psicosi” col·lectiva a la qual feia referència abans, la que ens fa perdre objectivitat i no ens deixa aplicar el sentit comú.

Es recomana CALMA, CONTROL i INFORMACIÓ, però informació dels canals oficials, i sempre contrastada. No s'ha de compartir la informació que rebem per xarxes socials i missatgeria instantània, sense abans corroborar la seva veracitat. Si ho fem, contribuïm a l'alarmisme social general.

'image'

Com podem suportar l'aïllament social? Existeix alguna tècnica que puguem aplicar per a millorar mentalment.

Cal partir de la base que CONFINAMENT NO ÉS AÏLLAMENT.

És important poder mantenir el vincle diari amb la xarxa familiar i social. Això és fàcil dur-ho a terme gràcies a les noves tecnologies (watsapp, videollamadas, Skype, xarxes socials…). El tenir notícies sovint de la gent que volem ens fa sentir més a prop els uns dels altres, augmenta el sentiment de pertinència i ajuda a compartir les inquietuds i preocupacions que aquesta situació ens genera. Segurament hi haurà moltes famílies i amics que es veuen més sovint ara (a través de videollamadas) que en la seva vida quotidiana habitual.

'image'

Hi ha persones que per desgràcia no disposen d'una xarxa familiar sòlida, i/o la xarxa social és pobra. En aquests casos, ja sol tractar-se de persones que estan acostumades a bregar amb l'aïllament. No obstant això, es recomana que puguin fer comunitat amb veïns o persones més pròximes. En moments com el que estem vivint, necessitem de l'ajuda dels altres.

5 consells per a preservar la nostra ment davant aquest aïllament:

  1. Acceptar que no tenim el control sobre la situació.
  2. No planificar molt per als pròxims mesos. Les coses canvien molt ràpid. Viure el dia a dia sense atabalar-se per no fer alguna tasca pendent.
  3. No enfadar-nos ni culpar al sistema. Acceptar que això és el que és, i que cada dia que passa, les coses seran més fàcils.
  4. Intentar no escoltar, llegir ni mirar molt els mitjans de comunicació. No estem preparats per a assimilar tota la informació tan trista que mostren. Buscar un altre tipus d'activitats que ens permetin distreure'ns i ocupar el nostre temps.
  5. Gaudir de la nostra família més pròxima, amb els quals estem confinats, o de la solitud en cas que estiguem passant aquesta quarantena sols. En el primer dels casos, cal saber buscar moments per a cadascun de nosaltres en exclusiva, moments per a dedicar-nos a nivell mental o físic (llegeix, medita, fes una mica d'exercici, escolta música, etc.). En el segon dels casos caldrà buscar moments per a conrear les relacions socials. Es tracta de trobar l'equilibri, també en funció de les necessitats de cadascun.

'image'

I sobretot: ESCOLTAR Als SANITARIS, SEGUIR LES NORMES, NO SORTIR DE CASA SI NO ÉS INDISPENSABLE, CUIDAR-NOS ELS Uns Als altres I CUIDAR I ACARONAR Als MÉS VULNERABLES.

Es pot treure una cosa positiva del confinament?

I tant! Molt més del que creem. Tenim l'oportunitat de potenciar el sentiment de comunitat, augmentat en general la qualitat de les nostres relacions. Gaudir de l'enorme solidaritat que aquestes situacions desperten en les persones. Tenim l'oportunitat de poder potenciar la comunicació i millorar la manera de fer-ho amb la nostra parella, pares, fills….

'image'

Podem aprendre a apreciar les petites coses: els raigs de sol a través de la finestra, les flors quan floreixen, o ser capaces de gaudir del fet de prendre un cafè. Valorar allò realment important per a nosaltres, i ser conscients de la mort, de la feblesa de l'ésser humà i de la importància de cuidar-nos tant a nosaltres mateixos com als altres.

Aprendre coses noves com actualitzar-se tecnològicament, gràcies a la necessitat del teletreball o per a mantenir-nos en contacte amb els altres hem pogut experimentar altres maneres de fer les coses i trencar barreres amb les noves tecnologies. Apreciar aquest temps de parada, segurament no tornarem a tenir un temps així. El temps pansa molt ràpid, això acabarà, i llavors, encara que ara ens sembli impossible, ho arribarem a trobar a faltar.

En el cas dels nostres majors, l'aïllament pot comportar depressió. Què podem fer per a mitigar el seu sofriment? Quines mesures poden posar en pràctica?

És un tema delicat perquè els nostres majors, ja de per si mateix, són un col·lectiu vulnerable.

A causa de la situació actual, aquesta vulnerabilitat ha augmentat encara més, ja que el COVID19 els ha col·locat en primera fila. Agreuja la situació el fet que, a causa de les restriccions de mobilitat, moltes de les malalties cròniques associades a l'edat (diabetis, artrosi, colesterol, entre altres), fan augmentar les molèsties físiques i malalties.

'image'

Tots aquests aspectes, inevitablement, minven el seu estat d'ànim. Viuen amb més incertesa que ningú la situació actual, i el fet que el COVID19 està matant a coneguts i familiars pròxims, els fa sentir més vulnerables si cap, i fa augmentar la POR i la CULPA (per què ells i no jo?). Els quadres depressius són freqüents, desatenen les seves necessitats bàsiques (higiene, alimentació…) i s'abandonen a la televisió, aspecte que encara perjudica més a causa de l'alarmisme que la mateixa genera. Molts passen gran part del dia inactius en el llit, amb augment de l'agressivitat en moltes ocasions. Notarem també un augment de les demències, les quals s'estan accelerant en deixar de cuidar aspectes bàsics per al desenvolupament cognitiu.

Mesures per a suportar la situació:

  1. Establir una rutina diària, amb un horari, amb les tasques a realitzar durant el dia, i durant la setmana.
  2. Mantenir la higiene diària, malgrat no haver de sortir al carrer. És important que es vesteixin amb roba de carrer, i puguin pentinar-se, maquillar-se, afaitar-se, com si ho fessin de manera habitual.
  3. Si es realitza el confinament acompanyat, poder buscar moments per a parlar, recordant fets i anècdotes passades. Si el confinament es realitza només, poder cridar o videollamar a la família cada dia per a compartir el que s'ha fet durant la jornada.
  4. Trobar moments per a poder explicar com se senten, si han estat tristos o enyorats, o han sentit por, o algun símptoma que els hagi pogut espantar. Que puguin parlar-ho obertament i de manera natural, deixant espai perquè s'expressin i es recreïn si ho necessiten. Facilitar el plor si això els pot ajudar.
  5. Realitzar passatemps o exercicis mnésicos, que puguin exercitar la ment i treballar les capacitats cognitives.
  6. Realitzar una mica d'exercici, caminar pel pis o la casa durant uns minuts, diverses vegades al dia. Ballar i/o fer moviments amb els braços i les mans.

'image'

I a definitiva, fer-los arribar tot el nostre amor, i fer-los conscients de la importància que tenen en aquesta societat.

A Creu Blanca comptem amb psicòlegs de guàrdia. Pots trucar al 93 412 12 12 si necessites consell professional.


Comenta esta noticia